Ruggit

Det är bästa sättet att beskriva morgonen här. Sen stängde jag fönstret =P Fan, känner mig rätt så med när man ser på nyhetsmorgon,,,vuxenpoäng jajamen.
Nu ska man väl pilla i sig nåt att äta, har en limpa som går ut i dag, inte en hel, lite har man ju ätit av den i veckan men det känns ju onödigt att den ska bli gammal.
Ska man förresten lita på bäst-före-datum? betyder inte det bara att produkten är lite sämre efter,,,,inte värdelös,,, Såna fall borde det heta sista förbrukningsdag, det finns ju också och borde vara allvarligare,,,,eller?
Bra, Bättre, Bäst.
Om mjölken går ut i dag är den fortfarande bättre, och i morgon är den kanske bara bra,,,, Snurr, snurr i min tankeboll=P
Tydligen slänger vi på tok för mycke mat bara för att den har 'gått ut', dels beror det på att vi är slavar under datumen, och dels beror det ju också på att vi helt enkelt överkonsumerar. Varför köpa mat med datum på och inte äta upp den innan den är gammal? Går ju bara en massa pengar. Då låter det vettigare att köpa mat som man vet att man kommer äta, som man tycker om.
Har ni förresten sett dendär reklamen om en diskmaskin som använder pyttelite vatten? Den börjar med att säga att när man diskar för hand så går det åt massor med vatten typ. Sen pratas det om att man borde ta sitt ansvar och spara på vattnet osv. Det är ju en bra tanke men det funkar ju inte så, bara för att jag minskar på mitt vattenbruk så får ju inte nån annan världsdel mer vatten. Det är ju mer aktuellt om man lever på nåt ställe med torka eller dålig vattenförsörjning i övrigt.
Dom höjde ju avgifterna för det kommunala vattnet här eftersom det inte användes lika mycket vatten. Nya snåla duschmunstycken och snålare kranar är ju standard nu för tiden, så trycket på reningsverken minskar och det finns inte mycke där att göra. Vill bara säga att jag iallafall inte får dåligt samvete om jag tar en lång dusch, för det finns mycke vatten här och jag 'stjäl' inte vattnet från Afrika eller islagret i Antarktis.



Mina skor är torra nu och dom är så fina=) Har snörat dom på ett annat sätt nu med så att dom inte slits lika hela tiden. Om inte det är ekonomiskt och miljövänligt så vet jag inte,,,,,

@}-,--

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Du har så rätt... hehe.. bäst före betyder precis det=) Produkten är bäst före det datumet, men även användbar ett par dagar till.. Och sista förbrukningsdan betyder att man inte ska använda produkten efteråt =)

2009-04-03 @ 12:33:43
URL: http://izziegustafsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0