Medicin, medicin, medicin med det samma!

När jag kom till jobbet idag blev jag uppkallad till sjuksköterskan, kändes som att gå in till rektorn efter en veckas skolk,,,, Eller liknande.

Jag hade missat att signera given medicin vid två skilda tillfällen, två skilda boende. Den ena medicinen var insulin, vilket hade resulterat i panik, blodsockerkoll och allmän förvirring. Oups.
Nu var ju ingen skada skedd, men det kändes rätt snopet, hade jag glömt detdär???

Dom har även blivit hårdare på rutinerna vid medicinering. Man får bara ge medicin på rummet, har Agda gått ut och satt sig vid matbordet så måste man släpa in henne igen för att ge medicin. Humant, tänk om Agda har atros och det gör ont i henne när hon går??

Det ryktas även om dubbla signeringslistor, en signatur när man tar ut medicinen, och en signatur när man har givit medicinen. Smidiga klubben,,,
Bäst att inte engagera sig i pensionärerna alls, bara tänka på medicinen.
'Hinner inte prata nu, måste signera'  Jo, eller hur.

Vad är det för mening med att ha delegering om det stjäl' tid från det arbete som jag faktiskt är där för att utföra? Det är frivilligt att ta på sig det ansvar en delegering ger, ungefär lika frivilligt som gymnasiet eller arbetsförmedlingen, så därför får man inte högre lön. Annars brukar ju lönen ökas med ökat ansvar. Det är därför chefen tjänar mer, exempelvis.
Eller, ja, det borde vara därför.

Men det innebär också att om jag avsäger mig delegeringen för, säg, tabletter, så minskar inte heller min lön. Och jag får mer tid till att göra mitt egentliga jobb. Till syvene och sist så är det sjuksköterskan och inte undersköterskan som är ansvarig för medicinen.

Nä, jag ska fnula lite på det där.

@}-,--

Kommentarer
Postat av: ingridcarlsson

Fast ...

1) om du avsäger dig medicineringen måste ju någon annan göra det, och då "hinner inte" den personen göra sitt andra jobb, eller hur?

2) det är så lätt att säga "jag vill göra det riktiga jobbet, inte administrera och gå på möten" m m. Men någon måste ju dokumentera inom vården - du vill kanske ha en sekreterare, som går bredvid dig och skriver vad du gör?

3) och det klart, om det inte syns att den boende fått sin viktiga medicin, då klart att kollegorna blir bekymrade.

4) man kan missa och man får göra fel, fast OM du glömt insulinet, hade det ju knappast varit förlåtligt.

Upp med hakan nu, och jobba på!

2009-11-21 @ 21:08:31
URL: http://www.s-info.se/ingrid
Postat av: ingridcarlsson

Du kan väl inte jämföra med att gå till rektorn efter en veckas skolk??? Du har väl aldrig skolkat... ?

2009-11-22 @ 16:18:05
URL: http://www.s-info.se/ingrid

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0