Det var roligt, nytt och spännande igår på jobbet.

Nu kan jag inte berätta detaljerat vad som 'went down' på jobbet igår, men lite saker kan jag dela med mig av,,,

Det som var roligt var att en rullstol fick punka, okej, inte kul tänker ni.
Men när rullstolens ägare var iväg på en aktivitet och lånade en annan stol så att den andra kunde lagas visade det sig att vi var tvugna att leta på en ersättningsstol över helgen. (Den andra lånestolen var bara en transportstol som man inte kan köra själv)
Under tiden människan var på aktiviteten så kunde jag således slipa på mina rullstolskunskaper. Jag och en annan pensionär 'tävlade' i korridorerna, jag trixade och snixade runt olika 'hinder' som bord och trösklar,,,
Apkul!!
*note to self; kolla upp om man kan ta bort trösklarna på ett bra sätt, det är inte handikappsanpassat oavsätt om dom påstår det*

Det nya var en ny kund/hyresgäst, störtskön=)
Jag tycker det är jättekul när det dyker förbi lite speciella personligheter på äldreboendena. Det är ju inte meningen att man ska sluta ha roligt bara för att man kommer in på ett hem, eller hur?

Det som är spännande har inte så mycket att göra med pensionärerna, utan det är en arbetssituation som kommer bli ohållbar inom en snar framtid. Det handlar om mornar och kvällar på en av avdelningarna som har blivit otroligt tung på sista tiden.
Man skulle kunna lösa det genom att man sätter in en extra personal på helgmornar (då man bara är två) Och alla kvällar (då är man också bara två). En enkel lösning på pappret, men nu är det spartider så då 'löser' man det på annat sätt. Nu i helgen ska nattpersonalen försöka 'ta upp' en eller två på den avdelningen exempelvis.
Men det kommer inte hålla i längden, dom kan inte lägga om sitt arbete hur som helst då dom har medecintider att hålla, dom ska prata ihop sig om vad som har hänt under natten osv. Sen kan det ju inträffa något oväntat såklart. Lösningen blir då att nån stackare blir väckt tidigt som fan, typ fem eller så.....
Dagpersonalen försöker med att 'gå över' från grannavdelningen och hjälpas åt så gott det går, men i slutändan behövs det nog förstärkning om man inte vill ta sjukskrivningar som följd.
Två eller tre timmar varje kväll och kanske tre timmar lördag och söndag morgon. Det kanske inte är dom mest lockande passen, men jag anmäler mig frivillig=)

Okej, blev ett ointressant inlägg om man inte jobbar där, men gissa vad?
DET ÄR MIN BLOGG! hehe,,,,

@}-,--

Kommentarer
Postat av: Jozzan

Det låter som du hade en bra dag :D

Jag kan nog tänka mig att det är roligt att jobba med äldre, precis som med barn. ÄVen fast det inom båda yrkena självklart förekommer saker som är mindre roliga att uppleva. Blir du inbokad mkt nu vännen?

2009-09-12 @ 13:17:49
URL: http://jucismacker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0